З засідань обласних фахових секцій


Культура безпеки праці- запорука життя

Проблеми безпеки професійної діяльності, формування поведінкової безпеки майбутніх кваліфікованих робітників у професійній діяльності,  попередження травматизму стають наріжним каменем у комплексному підході до підготовки кваліфікованих робітників, затребуваних на ринку праці. Саме даному питанню присвячено проблемний вебінар «Сучасний інструментарій розвитку культури безпеки праці майбутніх кваліфікованих робітників в умовах реалізації компетентісно- модульного підходу», що відбувся в рамках засідання  обласної фахової секції викладачів предмета «Охорона праці» Хмельницької обл. 28 травня 2020р.

У заході взяли участь 23 педагога із 19 ЗП(ПТ)О Хмельницької області та 21 педагог із ЗП(ПТ)О України.

У ході заходу методистом НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл. І. Кирилюк було визначено основні виклики та  інструментарій розвитку безпеки праці майбутніх кваліфікованих робітників в умовах реалізації компетентісно-модульного підходу.

Вебінар проходив у вигляді освітнього хакатону, в ході якого 12 педагогів з 12 ЗП(ПТ)О презентували власний досвід розвитку працеохоронної компетентності та формування культури безпеки праці. Педагогами було визначено пріоритетні напрями розвитку працеохоронної компетентності (Т. Рубєж, ДНЗ «Полонський агропромисловий центр професійної освіти»), практичні кроки з розвитку культури безпеки праці (В. Шаповалюк, ДНЗ «Теофіпольський професійний аграрно-промисловий ліцей»), навчально-методичні засади формування культури безпеки праці (Т.Кот, ВПУ №4 м. Хмельницького; В. Швед, Грицівське ВПУ №38; В. Мельник, ВПУ №36 с.Балин; О. Гаркавенко, Чорноострівський професійний аграрний ліцей),  висвітлено практичний досвід організації дистанційного навчання з предмета «Охорона праці» (Н.Попіль, ДНЗ «ВПУ №11 м.Хмельницького»; О.Сусол, Нетішинський професійний ліцей, Л.Полупан, ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»), представлено досвід  застосування в освітньому процесі електронних програмних засобів навчання (Т. Ковальчук, Хмельницький професійний ліцей; О. Марценюк, ДНЗ «Ярмолинецький агропромисловий центр професійної освіти».

Учасникам вебінару представлено конкурсні матеріали обласного конкурсу проєктів з предмета «Охорона праці» серед здобувачів освіти ЗП(ПТ)О Хмельницької обл. «Охорона праці на захисті життя», що розміщені на блозі обласної фахової секції викладачів предмета «Охорона праці» https://hmnmczop.blogspot.com/p/blog-page_6.html .


У пріоритеті-проєктні технології навчання для розвитку підприємницької компетентності

Питання професійного розвитку педагогів є наріжним каменем для методичних служб системи професійної (професійно-технічної) освіти. З метою удосконалення фахової, цифрової компетентності педагогів НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області в рамках засідання обласної фахової секції викладачів економічних дисциплін 21 травня 2020р. проведено обласний навчальний  вебінар «Застосування технології проєктного навчання у практиці підготовки кваліфікованих робітників. Вимоги до написання проєктів».

У заході взяли участь 119 педагогів із ЗП(ПТ)О України та регіональних методичних служб, в тому числі 28 учасників із 23 ЗП(ПТ)О Хмельницької області.

Директор НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області Л. Шевчук ознайомила учасників з особливостями організації освітнього процесу в умовах карантину.

Спікерами вебінару виступили І. Кирилюк, методист лабораторії професійної підготовки та Н. Садова, методист лабораторії ПК ДЕР,  модератор - Л. Лужняк, методист лабораторії ПК ДЕР НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл.

Під час заходу І. Кирилюк узагальнила досвід ЗП(ПТ)О області із формування готовності здобувачів освіти  ЗП(ПТ)О до підприємницької діяльності, проаналізувала результати опитування учасників щодо використання проєктних технологій.

Педагогів проінформовано про діяльність   підприємницьких клубів Yep!Clubs, запропоновано  долучити  активних учнів до  YEP Starter –  програми з підприємництва, у якій вони за допомогою менторів із бізнесу можуть створити власний стартап.

І. Кирилюк окреслила організаційно-методичні підходи до організації навчальної проєктної діяльності в ЗП(ПТ)О, Н. Садова надала практичні поради щодо створення проєкту.

      У ході он-лайн тренінгу «Створення навчального проєкту»,  під час якого відбувся воркшоп «Інтернет - сервіси для створення навчального контенту», учасники опрацювали основні етапи роботи над створенням навчальних проєктів,  отримали мотивацію  до активного використання проєктної технології навчання, опанували Conceptboard - мультифункціональний сервіс для спільної роботи. За допомогою сервісу Conceptboard педагоги виконували інтерактивні вправи, генерували ідеї для проєктної діяльності, у режимі реального часу вчились працювати у команді, використовуючи методи мозкового штурму, співпрацювали та обговорювали ідеї  в режимі реального часу.

Профтехосвіта Хмельниччини: вчимо та навчаємось 

на карантині.


Пандемія коронавірусу та  запровадження карантину  зумовлює нові виклики для професійної (професійно-технічної) освіти Хмельниччини. Перед закладами освіти постала проблема організації навчального процесу, який міг би дати можливість засвоєння здобувачами професійної освіти в повному обсязі навчального матеріалу для набуття відповідної кваліфікації, що зумовило їх перехід на організацію освітнього процесу із застосуванням технологій дистанційного навчання.

З метою вивчення та поширення кращого педагогічного досвіду щодо організації дистанційного навчання у ЗП(ПТ)О Хмельницької області лабораторією професійної підготовки Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 29 квітня 2020 року було проведено обласний проблемний вебінар для заступників директорів з навчально-виробничої роботи, методистів та голів методичних комісій професійної підготовки ЗП(ПТ)О на тему «Організація дистанційного навчання  в ЗП(ПТ)О області: практичний досвід». У вебінарі взяли участь 95 учасників із 23 закладів професійної (професійно-технічної) освіти.

Галина Соленцова, завідувач лабораторії професійної підготовки, окреслила основні проблеми та виклики, з якими стикаються заклади професійної освіти під час організації дистанційного навчання та зазначила, що метою веінару    є висвітлення  кращих практик організації дистанційного навчання в ЗП(ПТ)О області з метою подальшого їх  впровадження.

Людмила Лужняк,  методист лабораторії ПК ДЕР НМЦ ПТО ПК  здійснила аналіз  дистанційного опитування ЗП(ПТ)О щодо стану організації освітнього процесу в ЗП(ПТ)О області під час карантину, що було проведено з використанням Google-форми.

Підчас роботи вебінару практичним досвідом з організації та проведення дистанційного навчання поділились  керівники та педагоги області.

Євеліна Царьова, директор ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»  ознайомила учасників  вебінару з досвідом організації роботи педагогічного колективу закладу освіти щодо запровадження в освітній процес дистанційної форми навчання та зазначила, що на період карантину класними керівниками для комунікації із здобувачами освіти були створені групи у  Viber, куди входять учні групи та викладачі, майстри виробничого навчання, які ведуть підготовку у даній групі. У  Viber розміщують інформацію про розклад уроків, посилання на електронні навчальні ресурси та засоби контролю, системи керування навчанням (платформи, сервіси), блоги,  де розміщено матеріали для дистанційного навчання. Виконані завдання  учні надсилають безпосередньо на сервісах для дистанційного навчання або у групу у вигляді відео, фотографій, сторінок зошита чи просто текстів. Педагоги   активно використовують Google Docs, Google Classroom, LearningApps.org, власні блоги. Педагогами також створено банк навчальних матеріалів для проведення уроків теоретичного та виробничого навчання, створюються відеоролики для проведення  занять з професійно-практичної підготовки.

Цікавою та змістовною була доповідь викладача предметів  професійно-теоретичної підготовки з професії «Кухар» цього ж  навчального закладу Світлани Горпинич, що поділилась практичним досвідом використання власного блогу для роботи з учнями у дистанційній формі навчання. Для ефективного проведення занять викладач використовує також сервіси  Google Classroom, LearningApps.org, GlogsterPadletKahoot.

Марія Карпець-Самолюк та Валентина Приходько, майстри виробничого навчання ДНЗ «Хмельницький центр ПТ сфери послуг»  поділились досвідом проведення уроків виробничого навчання за дистанційною формою при підготовці кваліфікованих робітників з професій швейного виробництва, використання відеоконтенту, власного відео,   сервісів Wizer meThinglink.

Олена Загіка, директор  ВПУ № 25 м.Хмельницького розповіла про особливості організації дистанційного навчання  в навчальному закладі –використання   навчальних комплексів та організацію та проведення ДКА в режимі онлайн за допомогою хмарної платформи Zoom.

Ольгою Цюпак  та Ганною Мельничук, майстрами виробничого навчання  професії «Діловод; Адміністратор, Касир (на підприємстві, в установі, організації)» ВПУ № 25 м.Хмельницького презентовано досвід організації уроків виробничого навчання за дистанційною формою навчання,  використання  платформи дистанційного навчання Moodle, сервісу Google Classroom,  ресурсів для оцінювання та контролю знань: Мастер Тест, LearningApps.org, Online Test Pad. Педагоги поділились досвідом використання зазначених сервісів на різних етапах уроку виробничого навчання.

Олена Ляска, заступник директора з НВР Шепетівського професійного ліцею поділилась досвідом використання в навчальному закладі електронних журналів для обліку дистанційного навчання, презентувала систему роботи Шепетівського професійного ліцею щодо організації дистанційного навчання та використання сайту  ЗП(ПТ)О для комунікації з учнями, оприлюднення матеріалів для дистанційного навчання.

Досвідом  з впровадження дистанційного навчання у підготовку кваліфікованих робітників деревообробних та будівельних професій  поділився В’ячеслав Одюшин, викладач ДНЗ «Полонський АЦПО», який у своїй роботі використовує власний блог  та додатки Google.

Тетяна  Кот, викладач ВПУ №4 м. Хмельницького висвітлила  досвід організації дистанційного навчання при підготовці кваліфікованих робітників професій будівництва. Для проведення уроків викладач використовує власні презентації, електронний посібник, відеоролики, які розміщені на блозі викладача. Для проведення контролю та самоконтролю знань учнів викладач використовує тестовий контроль, розв’язання кросвордів, складання технологічних карток.

Олена Чорна, майстер виробничого навчання ДНЗ «Подільський центр ПТО», поділилась досвідом проведення уроків виробничого навчання за дистанційною формою навчання з професії «Кравець». Педагог успішно використовує при проведенні уроків виробничого навчання відеоконтент YouTube, сервіси Prezi, CalameoLearningApps.org.

Під час вебінару Людмила Джус, заступник директора НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області, окреслила особливості закінчення навчального року в закладах професійної (професійно-технічної) освіти в умовах карантину, наголосила на важливості роботи  педагогів із створення матеріалів для дистанційного навчання, власного відеоконтенту, матеріалів для контролю та узагальнення знань учнів.

Матеріали вебінару узагальнено та його відеозапис розміщено на Інформаційному порталі «Профтехосвіта Хмельниччини» https://youtu.be/h7tq1kUKkVI


Практичні аспекти формування інформаційно-цифрової компетентності



Цифровізація, діджиталізація та кросплатформовість наразі є головними трендами ринку праці, оскільки вміння працювати із «цифровими» технологіями поступово стає необхідною умовою для більшості працівників. Кількість робочих місць в Україні, що вимагають принаймні базового розуміння інформаційних та комунікаційних технологій, стрімко збільшується, а вміння користуватися «цифровими» технологіями стає основною вимогою до персоналу. У цих умовах змін вимагає система навчанняу ЗП(ПТ)О. Навчання за принципом «знати все» змінюється на принцип «знати, як навчатися протягом життя та стати самореалізованим та конкурентоздатним».
Саме питанню формування  інформаційно-цифрової компетентності присвячено он-лайн семінар «Практичні аспекти використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі. Iнтернет сервіси для створення навчального контенту як складова формування інформаційної компетентності», що відбувся 27 лютого 2020 року в рамках засідання фахової секції викладачів інформатики, інформаційних технологій, педагогічних працівників професії  «Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення». У семінарі взяли участь педагоги 17 ЗП(ПТ)О області.
Методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області Інна Кирилюк окреслила основні поняття та сучасні підходи до  удосконалення  інформаційно-цифрової компетентності педагогів ЗП(ПТ)О.
Тетяна Сидоренко, завідувач лабораторії загальноосвітньої підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області ознайомила учасників семінару з  підсумками  обласної виставки КМЗ «Педагогічні ідеї та знахідки».
Практичним досвідом формування ключових компетентностей на  уроках інформатики поділились Наталія Дзюбачук, викладач ДПТНЗ «Красилівський  професійний ліцей» та Любов Шнира, викладач ДЗ П(ПТ)О «Старокостянтинівський аграрно-промисловий  ліцей», переможиці обласної виставки КМЗ «Педагогічні ідеї та знахідки».
Практичним аспектам використання хмарних технологій в роботі сучасного викладача присвячена доповідь  Олега Буркацького, викладача Шепетівського професійного ліцею.



Компетентнісний підхід – вимога сучасного ринку праці.
«Освіта, яка не вчить жити успішно в сучасному світі, не має ніякої цінності. Кожен із нас приходить у життя з природженою здатністю жити успішно й щасливо. А ми повинні збагатити цю здатність знаннями і навичками, які допомогли б нам її реалізувати  якомога ефективніше». Вислів бізнесмена, інвестора, письменника Роберта Кійосакі як ніколи актуальний в умовах сьогодення, коли професійна (професійно-технічна) освіта зазнає певних трансформацій  та змін. Адже одним із напрямів забезпечення якості освіти є формування змісту професійної (професійно-технічної) освіти на компетентнісній основі.
    30 жовтня 2019 р. Науково-методичний центр професійно - технічної освіти та підвищення кваліфікації у Хмельницькій області на базі Вищого професійного училища №25 м. Хмельницького провів проблемний семінар педагогічних працівників професій «Секретар керівника», «Обліковець з реєстрації бухгалтерських даних», Офісний службовець (бухгалтерія)», «Діловод», «Адміністратор», «Касир (на підприємстві,  в установі, організації)», «Оператор поштового зв’язку», «Агент з постачання», «Контролер-касир», викладачів економічних дисциплін «Шляхи формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників економічного та комерційного напряму відповідно до вимог сучасного ринку праці».
      В заході взяли участь 29 педагогів з 16 ЗП(ПТ)О.
   Заступник директора НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл. Л.Джус ознайомила присутніх з особливостями проведення експерименту всеукраїнського рівня «Формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників до підприємницької діяльності». О. Загіка, директор ВПУ №25 м. Хмельницького  наголосила на необхідності пошуку шляхів підвищення ефективності процесу формування  професійної компетентності, забезпечення якості фахової підготовки майбутніх випускників, окреслила основні  виклики  та проблеми  підготовки здобувачів освіти ЗП(ПТ)О в контексті вимог  сучасного ринку праці до персоналу. Організаційно-методичні засади  впровадження в освітній процес СП(ПТ)О на модульно-компетентісній основі розкрили Г. Соленцова, зав. лабораторією професійної підготовки НМЦ ПТО ПК  у Хмельницькій обл., І. Кирилюк, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК  у Хмельницькій обл.
     Л.Шатковська, методист ВПУ №25 м. Хмельницького висвітлила питання професійної компетентності  як передумови професійної реалізації кваліфікованого робітника.
     Учасники семінару взяли участь у тренінгу «Підприємницька компетентність як складова професійного успіху кваліфікованого робітника». Фасилітатори Т. Мельникова, викладач економічних дисциплін,   Н. Пенделюк, практичний психолог ВПУ №25 м. Хмельницького, використовуючи  прийом  критичного мислення «шість капелюхів», ситуаційні завдання, методи роботи в малих групах, метод мозкового штурму занурили педагогів у різні аспекти формування підприємницької компетентності, ще раз довели важливість та необхідність формування підприємницької компетентності для особистісного та професійного розвитку майбутніх фахівців.
     У ході круглого столу, що відбувся в рамках роботи семінару, педагоги ділились практичним досвідом формування професійної компетентності майбутніх кваліфікованих робітників.
    Досвідом формування готовності майбутніх кваліфікованих робітників до підприємницької діяльності через діяльність учнівського бізнес-центру поділились Н.Попіль, викладач економічних дисциплін, О. Доротюк, майстер в/н ДНЗ «ВПУ №11 м.Хмельницького». Практичні аспекти формування підприємницької компетентності фахівців ресторанного господарства висвітлила Г.Зінчук, заступник директора з НВР, викладач економічних дисциплін ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг». Дієві приклади використання методу проектів у формуванні підприємницької компетентності на уроках Основ галузевої економіки і підприємництва навела І.Сікірніцька, викладач економічних дисциплін Старокостянтинівського професійного ліцею.  Про форми роботи для формування в здобувачів освіти підприємницького мислення в процесі набуття підприємницької компетентності на уроках економічних  дисциплін розповіла викладач предметів професійно-теоретичної підготовки ДНЗ «Подільський центр ПТО»  А.Сухляк.
     І. Деліта, викладач предметів професійно-теоретичної підготовки ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг» презентувала   методи  формування підприємницької компетентності учнів під час проведення уроків з предмета «Технології» (навчальний модуль «Основи підприємницької діяльності»). З цікавістю сприйняли педагоги  практичні аспекти використання квест-технології як складової формування підприємницької компетентності на уроках професійно-теоретичної підготовки, з якими ознайомила Т.Конопельнюк, викладач предметів професійно-теоретичної підготовки ВПУ №36 с.Балин. Досвідом застосування коучинг-технологій як складової формування професійної компетентності поділились Г.Мельничук та Н.Салабай, майстри  виробничого навчання ВПУ №25 м.Хмельницького.
     Семінар пройшов в цікавій та невимушеній атмосфері. Його учасники висловили надію на подальші цікаві та насичені зустрічі у колі однодумців.

Сучасне освітнє середовище для формування працеохоронної компетентності кваліфікованих робітників
  Традиційно, напередодні Дня охорони праці, Всесвітнього дня безпеки та гігієни праці, що проходитиме під гаслом «Безпечне та  здорове майбутнє праці», відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області, 24 квітня 2019 року в рамках роботи  обласної фахової секції  викладачів предмета «Охорона праці» на базі ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг» відбувся семінар-практикум на тему «Створення сучасного освітнього середовища з предмета «Охорона праці» відповідно до вимог СП(ПТО) на модульно-компетентісній основі як складова формування професійної компетентності майбутнього кваліфікованого робітника». У семінарі взяли участь 24 педагога з 20 ЗП(ПТ)О.
    Під час проведення семінару були розглянуті питання:
1. Особливості підготовки кваліфікованих робітників ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг», Царьова Євеліна Сергіївна, в.о. директора ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
2. Сучасні підходи до формування структурних компонентів  освітнього середовища як складової діяльності педагога закладу професійної професійно-технічної) освіти, Кирилюк Інна Михайлівна, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК;
3.Створення сучасного освітнього середовища для ефективного викладання  охорони праці, Коврига Олена Миколаївна, викладач Шепетівського професійного ліцею;
4. Сучасні форми проведення уроків «Охорони праці» як шлях до формування висококваліфікованих фахівців-будівельників, Павлішина Анжела Анатолівна, викладач ДНЗ  «Подільський центр ПТО»;
5.Засоби і заходи створення сучасного освітнього середовища для вивчення предмета «Охорона праці» учнями професій громадського харчування, Полупан Людмила Іванівна, викладач ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
6. Основи охорони праці як важлива складова професійно-практичної підготовки майбутнього кондитера, Фурман Валентина Петрівна, майстер виробничого навчання ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
7. Засоби контролю знань учнів професій  швейного напрямку як складова формування працеохоронної компетентності, Галус Ольга Василівна, викладач ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
8. Реалізація вимог охорони праці на уроках виробничого навчання з професії «Швачка», Приходько Валентина Василівна, майстер виробничого  навчання ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг»;
    На круглому столі, що відбувся у межах семінару, учасники семінару ознайомились з досвідом роботи педагогів, щодо створення сучасного освітнього середовища з предмета «Охорона праці», формування працеохоронної компетентності під час професійної підготовки майбутніх кваліфікованих робітників, обговорили шляхи, проблеми та перспективи створення сучасного освітнього середовища педагогами ЗПО.
     Цікаво та креативно пройшов позаурочний захід до Всесвітнього дня охорони праці «Викликаю на дуель» між учнями груп першого курсу,  який провела викладач «Охорони праці» ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг» Полупан Людмила Іванівна.
    Учасники заходу мали змогу ознайомитись з матеріально-технічним забезпеченням  підготовки кваліфікованих робітників, навчально-методичним забезпеченням кабінету «Охорони праці».


Відбувся семінар-практикум для педагогічних працівників з проблеми формування сучасного освітнього середовища
     Відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 27 лютого 2019 року на базі ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг» відбувся семінар-практикум для педагогічних працівників професії «оператор з обробки інформації та програмного забезпечення» та  викладачів інформатики,  інформаційних технологій  на тему «Роль та завдання викладача у формуванні сучасного освітнього середовища».
        Під час проведення семінару були розглянуті питання:
     Особливості підготовки кваліфікованих робітників ДНЗ «Хмельницький центр професійно-технічної освіти сфери послуг" – доповідач: Царьова Євеліна Сергіївна, в.о. директора  ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»
    Сучасні підходи до формування структурних компонентів  освітнього середовища як складової діяльності педагога закладу професійної (професійно-технічної) освіти – доповідач: Кирилюк Інна Михайлівна, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК;
     Реалізація компетентнісно орієнтованого змісту навчання інформатики– доповідач:  Сидоренко Тетяна Миколаївна, завідувач лабораторії загальноосвітньої підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області;
     Використання сервісу Google Classroom в освітньому процесі – доповідач: Садова Наталія Петрівна., методист лабораторії ПК ДЕР НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області;
       Формування ключових компетентностей при вивченні базового модуля програми з інформатики– доповідач:  Гуцалюк Діана Василівна, викладач Хмельницького професійного ліцею електроніки;
       Створення електронного КМЗ і засобів навчання як складова освітнього середовища– доповідач:  Дзюбій Михайло Васильович, викладач ВПУ№36 с. Балин;
     Створення електронних підручників як основа формування  сучасного освітнього середовища у викладанні предметів професійно-теоретичної підготовки– доповідач:  Кондратюк Віта Георгіївна, викладач Хмельницького професійного ліцею електроніки;
     Робота учнів в освітніх online-ресурсах та  редагування, обробка відео в програмі VideoPad» – доповідач:  Грушецька Інна Олександрівна, викладач ВПУ №25 м. Хмельницького;
    Блог, як онлайн навчальне середовище для учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти– доповідач: Горпинич Світлана Олександрівна, викладач ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»;
  Формування інформаційно-цифрової  компетентності кваліфікованих робітників сфери ресторанного господарства – доповідач: Дрозіч Ірина Анатоліївна, викладач ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»;
       Застосування інтерактивного плакату та навчальних кейсів на уроках з предметів професійно-теоретичної підготовки для майбутніх кваліфікованих робітників сфери ресторанного господарства– доповідач:  Матвєйцева Інна Василівна, викладач ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг» ;
      Застосування інформаційно-комунікаційних технологій в опануванні компетенцій конструювання одягу – доповідач: Карпець-Самолюк Марія Олександрівна, Осадча Майя Євгенівна, викладачі ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг»;
     Використання програми Salon Stayler Pro в процесі викладання предмета «Інформаційні технології» з професії «Перукар» – доповідач: Лісіцин Віктор Дмитрович, викладач ДНЗ «Хмельницький центр ПТО сфери послуг».
      На круглому столі, що відбувся у межах семінару, учасники семінару ознайомились  з досвідом роботи педагогів,  щодо використання сучасних сервісів Інтернету в освітньому процесі, обговорили шляхи, проблеми та перспективи впровадження ІКТ як складової реалізації професійної компетентності педагога та учнів, створення сучасного інформаційного освітнього середовища педагогами ЗПО.

Удосконалюємо професійну компетентність викладачів предмета «Охорона праці»
    Модернізація системи професійної освіти зумовлює посилення вимог до рівня професійної компетентності викладача ЗП(ПТ)О. Якісна підготовка кваліфікованого робітника потребує творчого підходу педагога до вибору змісту, форм, методів і засобів навчання, максимального використання досягнень сучасної педагогічної науки, нових педагогічних технологій. Сьогодення потребує переорієнтації роботи викладачів з пояснювально-ілюстративного та репродуктивного виду навчання на розвивальне та особистісно орієнтоване навчання, що спонукає до застосування в освітньому  процесі нетрадиційних форм і методів навчання, які активізують творчу ініціативу учнів, розвивають критичне мислення та уміння застосовувати знання у нестандартних ситуаціях.
     Відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 12 червня 2018 року на базі НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області в рамках роботи обласної фахової секції викладачів предмета «Охорона праці» відбувся проблемний семінар для викладачів предмета «Охорона праці»  закладів професійної (професійно-технічної) освіти області (в режимі он-лайн) на тему «Формування професійної компетентності викладачів предмета «Охорона праці» з питань створення дидактичних засобів навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій». У заході взяли участь педагоги з  19 ЗП (ПТ)О області.
     З різновидами дидактичних засобів навчання, вимогами до їх створення із використанням ІКТ, особливостями створення дидактичних матеріалів за технологією скрайбінг учасників семінару ознайомила методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК І.М. Кирилюк.
     Н.П. Садова І.М., методист лабораторії підвищення кваліфікації та дослідно-експериментальної роботи  НМЦ ПТО ПК,  розкрила особливості технології «web-квест», окреслила алгоритм створення дидактичних матеріалів.
      На засіданні обласної фахової секції викладачів предмета «Охорона праці» опрацьовано ряд питань: обов’язки завідувача кабінету, викладача, класного керівника з охорони праці, безпеки життєдіяльності; порядок проведення інструктажів з охорони праці, безпеки життєдіяльності;  розробка робочих навчальних програм з предмета «Охорона праці» на модульно-компетентісній основі. Підбито підсумки обласного конкурсу учнівських проектів з предмета «Охорона праці» «Цінуй життя», визначено напрями роботи обласної фахової секції на 2018/2019 н.р.


Сучасні підходи до розвитку ключових компетентностей учнів при викладанні предмета «Охорона праці»

     Відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 26 квітня 2018 року на базі ДНЗ «Полонський агропромисловий центр професійної освіти» (смт. Понінка) відбувся проблемний семінар для викладачів предмета «Охорона праці» на тему «Розвиток ключових компетентностей учнів при викладанні предмета «Охорона праці»».
      У семінарі взяли участь педагоги з 15 ЗПО області.
     Під час семінару було обговорено ряд актуальних для викладачів предмета «Охорона праці» питань.
    З стратегією організації роботи з охорони праці в ЗПО познайомив присутніх М.Є. Романюк, директор ДНЗ «Полонський агропромисловий центр професійної освіти»». 
   Із змінами в професійній освіті змінюються методичні та концептуальні підходи до викладання предмета «Охорона праці». З особливостями компетентнісного підходу до підготовки кваліфікованих робітників, алгоритмом розробки робочих навчальних програм з предмета «Охорона праці» на модульно-компетентісній основі та питанням розвитку ключових компетентностей при викладанні предмета «Охорона праці» познайомила учасників семінару І.М. Кирилюк, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл. 

      Про використання ІКТ на уроках предмета «Охорона праці» як засобу формування ключових компетентностей учнів говорила А.А. Павлішина, викладач предмета «Охорона праці» ДНЗ «Подільський центр ПТО».


Досвідом розвитку професійних компетентностей шляхом впровадження сучасних форм і методів навчання з предмета "Охорона праці" поділилась О.М. Коврига, викладач Шепетівського професійного ліцею.
Учасники семінару ознайомились з матеріально-технічною базою та комплексно-методичним забезпеченням ДНЗ «Полонський агропромисловий центр професійної освіти», з комплексно-методичним забезпеченням викладання предмета «Охорона праці» в ДНЗ «Полонський агропромисловий центр професійної освіти»», переглянули та обговорити узагальнюючий урок-квест з теми «Безпека праці в галузі» «Основи безпеки в галузі паперового виробництва», позаурочний захід - подорож «Сторінками охорони праці».
На круглому столі, що відбувся в рамках роботи семінару учасники обговорили шляхи розвитку ключових компетентностей при викладанні предмета «Охорона праці», поділились враженнями від семінару.



Впроваджуємо ІКТ
    Відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 29 березня 2018 року на базі ВПУ №25 м. Хмельницького відбувся семінар-практикум для педагогічних працівників ІТ професій та викладачів інформатики, інформаційних технологій закладів професійної (професійно-технічної) освіти області на тему  «Інформаційно-комунікаційні технології  як складова реалізації професійної компетентності педагога та учнів».
      Під час проведення семінару були розглянуті питання:
  • компетентнісний підхід програм з інформатики;
  • сучасні вимоги до організації робочого місця викладача та учня;
  • створення сучасного інформаційного освітнього середовища педагогами ЗПО;
  • роль навчально-методичного комплексу предмета у підвищенні ефективності уроку.
      Досвідом роботи з питань, що розглядались на семінарі, ділились: О.О. Загіка, директор ВПУ №25 м. Хмельницького; Т.М. Сидоренко, завідувач лабораторії загальноосвітньої підготовки  НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл.; І.М. Кирилюк, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл.; Л.В. Лужняк, методист лабораторії підвищення кваліфікації та дослідно-експериментальної роботи НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій обл.
    Учасники семінару  ознайомились із матеріально-технічною базою ВПУ №25 м. Хмельницького, з досвідом роботи педагогів закладу щодо використання сучасних сервісів Інтернету в освітньому процесі, який презентувала методист Л.В. Шатковська, відвідали урок виробничого навчання «Використання формул в табличному редакторі» майстра виробничого навчання М.В.Сердеги, майстер-тренінг «Використання модульного навчального середовища Moodle в освітньому процесі» майстра виробничого навчання, викладача Д.О. Петришина.
     На круглому столі, що відбувся у межах семінару, учасники  мали можливість  обговорити шляхи, проблеми та перспективи впровадження ІКТ як складової реалізації професійної компетентності педагога та учнів.


Формуємо пізнавальну діяльність учнів в контексті компетентнісного підходу
    Відповідно до плану роботи Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників у Хмельницькій області 27 березня 2018 року на базі ДНЗ «ВПУ №11 м. Хмельницького» відбувся проблемний семінар для педагогічних працівників професій торговельно-економічного напряму закладів професійної (професійно-технічної) освіти області на тему «Формування мотивації пізнавальної діяльності учнів в контексті компетентнісного підходу до підготовки кваліфікованих робітників». 
    У семінарі взяли участь педагогічні працівники з 10 ЗПО області.
    З особливостями співпраці з роботодавцями щодо підготовки кваліфікованих робітників  економічно-торговельного напряму з використанням дуальної форми навчання    познайомив учасників семінару директор ДНЗ «ВПУ №11 м.Хмельницького» В.М. Селізар.
     З проблемами впровадження компетентнісного підходу та елементів дуальної системи у навчально-виробничий процес присутніх ознайомили Г.М.Соленцова, завідувач лабораторії професійної підготовки та І.М. Кирилюк, методист лабораторії професійної підготовки НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області.
    Одним із напрямків забезпечення якості робочої сили є застосування елементів дуальної системи навчання, адже конкурентоспроможність підприємства залежить від рівня професійної підготовки кадрів. Основне завдання упровадження елементів дуальної форми навчання – усунути основні недоліки традиційних форм і методів навчання майбутніх кваліфікованих робітників, подолати розрив між теорією і практикою, освітою й виробництвом та підвищити якість підготовки кваліфікованих кадрів із урахуванням вимог роботодавців у рамках нових організаційно-відмінних форм навчання.
  Учасники семінару мали змогу ознайомитись із базовим підприємством ДНЗ «ВПУ№11 м.Хмельницького» для підготовки кваліфікованих робітників торговельно-економічного напряму – ТЦ «Епіцентр», з методикою проведення гри-квесту «Успішний комерсант» (майстер виробничого навчання Белінська Г.В, викладач Попіль Н.О.), що відбулась на базі  ТЦ «Епіцентр». В ході гри  команди учнів, що навчаються за професією «Агент з постачання» формували  тендерні пропозиції  для участі в тендері  на постачання  товарів для  облаштування  та обладнання приміщень  відділів закупівлі та  продажу. Рухаючись маршрутом, який пролягав через 7 відділів гіпермаркету, учні підбирали асортимент товарів відповідно до їх  фізико-хімічних характеристик, складали документи первинного обліку, підраховували вартість комерційної пропозиції.
   На уроці виробничого навчання  з теми «Бухгалтерський облік на підприємствах різних галузей та форм власності»  («Бухгалтерський марафон») для актуалізації пізнавальної діяльності учнів майстром виробничого навчання Шутак І.Я.  були використані інтерактивні методи навчання: мозковий штурм, мікрофон, робота в малих групах та інші.
     У даний час змінилися вимоги роботодавців до випускників професійної освіти. Основні тенденції у кваліфікаційних вимогах роботодавців проявляються в розширенні числа обов’язків (функцій, зон відповідальності – компетенцій); виділенні груп пріоритетних (найважливіших) професійних навичок і вмінь; орієнтації на більш високий рівень кваліфікації; зростання значущості функціональних (ключових) компетенцій; вимогливості до особистісних якостей працівників; вимогах націленості на саморозвиток і самонавчання. Сьогодні підприємництво стає необхідними компонентом функціональної грамотності не тільки підприємця, але й кваліфікованого робітника. Майстром виробничого навчання Доротюк О.В. з учнями та учасниками семінару проведено тренінг з досягнення професійного успіху «Творець  своєї долі».
     В ході засідання круглого столу, що відбувся в рамках роботи семінару, учасники  обговорили шляхи підвищення мотивації пізнавальної діяльності учнів в контексті компетентнісного підходу до підготовки кваліфікованих робітників, поділились досвідом з даної проблеми.
  По завершенню роботи педагоги оцінили корисність отриманої інформації, продуктивність спілкування, змістовний рівень заходу та висловили слова щирої вдячності адміністрації та педагогічному колективу  навчального закладу  за високий професіоналізм та  чудову організацію заходу.

Немає коментарів:

Дописати коментар