неділю, 20 вересня 2020 р.

Особливості організації освітнього процесу в умовах пандемії

 

Професійна підготовка

Рекомендовані заходи щодо організації освітнього процесу

1. З’ясувати рівень опанування навчального матеріалу, вивчення якого здійснювалось із використанням технологій дистанційного навчання під час запровадження карантину у 2019/2020 навчальному році. З метою визначення рівня  засвоєння знань, умінь та навичок в період карантину необхідно провести вхідне діагностування з модулів (предметів) професійно-теоретичної та загальнопрофесійної підготовок, провести кваліфікаційні пробні роботи та організувати при необхідності  повторення матеріалу.

Оцінки за такі діагностичні роботи не бажано виставляти до  журналів теоретичного та виробничого навчання, адже вони є орієнтиром для визначення рівня залишкових знань і вмінь.

 Відповідно до результатів, необхідно спланувати роботу (колективну або індивідуальну) щодо актуалізації окремих компетентностей (тем), систематизації знань, умінь та навичок.

Рекомендуємо під час модульно-поурочного (поурочно-тематичного) планування виділити ключові теми. Це дозволить без порушення вимог освітньо-професійного стандарту ущільнювати, оптимізувати вивчення модуля, предмета та забезпечити якісну самостійну роботу учнів в умовах змішаного (дистанційного) навчання.

2. Провести анкетування серед здобувачів освіти щодо технічних можливостей навчання в змішаному (дистанційному) форматі.

3. Визначити формат організації освітнього процесу відповідно до епідемічної зони в регіоні. Вибір формату залежить від закладу освіти, а саме: цифрової компетентності учасників освітнього процесу, наявності дієвого інформаційно-освітнього середовища, яке не тільки забезпечує поширення інформації, але й взаємодію здобувачів освіти та педагогів  онлайн, в тому числі з проведенням онлайн-уроків на відстані; наявності посилань на якісні цифрові навчально-методичні ресурси та медіатеку власних розробок.

4. Провести засідання педагогічної ради закладу освіти, під час якого розглянути та схвалити алгоритм організації  освітнього процесу відповідно до встановленої у регіоні епідемічної зони.

5. На засіданнях профільних методичних комісій визначити та погодити переліки модулів (компетентностей), предметів (тем), видів навчальних занять, які можуть проводитись з використанням технологій змішаного (дистанційного) навчання.

Педагоги під час розробки модульно-поурочного, поурочно-тематичного планів, переліку навчально-виробничих робіт можуть змінювати послідовність опанування компетентностями, темами. Відповідні зміни погоджуються профільною методичною комісією.

6. Визначити перелік вебресурсів, необхідних для забезпечення змішаного (дистанційного) навчання залежно від професії, кваліфікації,  навчального модуля, предмета.

7.   З метою ущільнення та оптимізації освітнього процесу рекомендуємо:

-            практикувати проведення уроків теоретичного навчання на базі навчально-практичних центрів, навчально-виробничих дільниць;

-            застосовувати бінарне навчання, суміщуючи  теоретичні уроки зі вступними інструктажами на виробничому навчанні;

-            під час здійснення дуального навчання проводити уроки професійно-теоретичної підготовки безпосередньо в умовах виробництва;

-            під час проведення професійно-практичної підготовки в умовах навчально-тренувальних центрів та безпосередньо на виробництві застосовувати переміщення здобувачів освіти за робочими місцями (модулями компетентностей).

8. З метою упорядкування освітнього процесу рекомендуємо видати накази:

-            про організацію освітнього процесу в новому навчальному році, передбачивши початок занять для груп у різний час, зміщення часу перерв, зменшення пересування здобувачів освіти між кабінетами, запровадження змінного навчання;

-    про організацію роботи в гуртожитку (за наявності);

-    про організацію харчування (за наявності).

9. Довести до відома здобувачів освіти (якщо їм виповнилось 18 років)  або їх батьків (законних представників) особливості організації освітнього процесу у 2020/2021 навчальному році.

10. В разі запровадження змішаної (дистанційної) форми навчання педагогам необхідно:

- провести вступний інструктаж, в ході якого пояснити здобувачам освіти, як працювати віддалено, як використовувати ті чи інші освітні ресурси;

- здійснювати поточне інструктування перед початком вивчення компетентності, теми або введення нових освітніх ресурсів;

- розробити до навчального контенту, призначеного для самостійного опрацювання, пояснення та інструкції у форматі аудіо чи відео або письмові, розміщувати коментарі щодо виконання навчальних завдань;

- завдання для самостійної роботи здобувачів освіти рекомендовано розподіляти на частини із визначенням термінів їх виконання;

- для кожного модуля, предмета за допомогою гіперпосилань створити перехід за темами, компетентностями до навчальних матеріалів, організованих педагогами за технологіями дистанційного навчання (завдання, матеріали до уроків, посилання на електронні версії підручників та онлайн-уроки, завдання для самостійного практичного використання, відеоматеріали, тести тощо);

- проводити персональні консультації здобувачів освіти (у месенджерах, за допомогою відеозв'язку, у телефонному режимі тощо) щодо виконання навчальних завдань;

- мотивувати здобувачів освіти до здійснення навчальної діяльності у форматі змішаного (дистанційного) навчання.

Звертаємо увагу, що орієнтовна структура дистанційного курсу  може складатися з наступних елементів:

-                вхідний контроль (для визначення початкового рівня підготовки);

-                теоретичні матеріали;

-                практичні матеріали;

-                самоконтроль;

-                моніторинг навчальної діяльності (для перевірки викладачем).

11. Оновити на сайті закладу освіти сторінку/розділ «Дистанційне навчання», де розміщувати:

-         розклад занять з переліком предметів, модулів для кожної групи;

-           посилання на вебресурси в розрізі професій, груп, модулів,  предметів.

Освітній контент повинен відповідати вимогам функціональності, безпечності, надійності функціонування, зручності  використання, крос-платформеності, відповідності освітнім стандартам, засадам реалізації принципів державної політики цифрового розвитку та законодавству України щодо захисту авторських прав.

Організація контролю в закладах професійної освіти при впровадженні змішаного (дистанційного) навчання

Заклад освіти визначає  підходи до контролю та оцінювання результатів навчання здобувачів освіти. При організації змішаного (дистанційного) навчання  здійснюється поточний, компетентнісний (тематичний), модульний, проміжний і вихідний контроль знань, умінь та навичок здобувачів освіти, їх кваліфікаційна атестація.

Основною метою оцінювання учнів в умовах змішаного (дистанційного) навчання є перевірка, контроль та забезпечення зворотного зв’язку педагога  із здобувачем освіти. Система контролю повинна носити системний характер.

 За технічної можливості оцінювання результатів навчання проводиться за допомогою дистанційних платформ. Отримання навчальних матеріалів та спілкування між учасниками змішаного (дистанційного) навчання забезпечується через передачу відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі. Це можуть бути письмові роботи (самостійні й контрольні, компетентнісні завдання), заповнення таблиць, побудова схем, моделей, виконання творчих робіт і проєктів тощо. Роботи можуть накопичуватися також у портфоліо здобувача освіти. За потреби завдання здобувачів освіти можна контролювати через відеозв’язок (Zoom,Viber, Telegram, Skype тощо).

В організації щоденного освітнього процесу варто надавати пріоритет не поточному, а формувальному оцінюванню, що дозволить порівнювати теперішні успіхи здобувачів освіти з її попередніми досягненнями. Формувальне оцінювання дає можливість коригувати засоби (методи) навчання у випадку виявлення їх неефективності. Результати навчальної діяльності здобувачів освіти мають використовуватись для відзначення успіхів, аналізу помилок, планування подальшої роботи з опанування навчального матеріалу в умовах змішаного (дистанційного) навчання та після закінчення карантину або на початку наступного навчального року.

Поточне оцінювання педагоги можуть здійснювати в усній та письмовій формах, застосовуючи різні види. Такий підхід передбачає подання виконаних робіт здобувачами освіти за допомогою месенджерів, електронної пошти або платформ для дистанційної роботи тощо.

Компетентісний (тематичний) контроль передбачає опитування або тестування здобувачів освіти за компетентність (тему).

 

Проміжний контроль передбачає:

-         семестрові заліки;

-         семестрову атестацію;

-         річні підсумкові заліки;

-         річну підсумкову атестацію;

-         кваліфікаційну атестацію;

-         індивідуальні завдання здобувачам освіти.

Форми та періодичність проміжного контролю визначаються робочим навчальним планом.

Підсумкове оцінювання з окремих модулів (предметів) за семестр здійснюється на основі результатів усіх видів оцінювання за цей період. Підсумкова оцінка за рік виставляється на основі семестрових оцінок.

Вихідний контроль передбачає державну кваліфікаційну атестацію, яка включає:

- кваліфікаційну пробну роботу, що відповідає певним вимогам освітньо-кваліфікаційної характеристики випускника закладу професійної (професійно-технічної) освіти відповідного атестаційного рівня;

- державний кваліфікаційний екзамен (кваліфікаційний екзамен) або захист дипломної роботи, проекту чи творчої роботи, що їх замінює.

При опануванні професійної підготовки уроки з конкретного навчального предмета, модуля  під час дистанційного навчання рекомендується записувати у журналах  теоретичного (виробничого) навчання на сторінці, відведеній на модуль, предмет, поставивши біля дати проведення знак «Д».

Наголошуємо, що всі правила ведення журналів за прийнятими інструкціями та методичними рекомендаціями зберігаються.

На сайті НМЦ ПТО ПК у Хмельницькій області розміщені блоги працівників Центру, які очолюють обласні фахові секції. Рекомендуємо детальніше  ознайомитись з особливостями організації освітнього процесу з використанням технологій змішаного навчання в розрізі професій, опрацювавши освітні блоги: 

- блог лабораторії професійної підготовки

(за покликанням:https://proflabnmtc.blogspot.com/);

- блог методиста лабораторії професійної підготовки Півторацької Н.В. (за покликанням:http://npivtoratskay.blogspot.com/);

-блог методиста лабораторії професійної підготовки Кирилюк І.М.

 (за покликанням:https://kyrylyurnmtc.blogspot.com/);

-        блог методиста лабораторії професійної підготовки Чуйкової О.М. (за покликанням:http://oksanachuykovaop.blogspot.com/);

-        блог методиста лабораторії професійної підготовки Стасюка М.П. (за покликанням:http://stasykmp.blogspot.com/);

- блог обласної фахової секції викладачів предмета «Охорона праці»

 (за покликанням:https://hmnmczop.blogspot.com/).

Немає коментарів:

Дописати коментар